بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست

برای توصیف نحوه کارکرد بازاریابی محتوا، در ابتدا باید بر روی تعریفی واحد توافق کنیم. متأسفانه، با چرخ اندکی که در فضای اینترنت زدم تعاریف بسیاری برای بازاریابی محتوا یافتم که هیچ‌کدام برای شخص من رضایت‌بخش نبود. اما از این که کمال مانع پیشروی شود نیز متنفرم. پس، بگذارید تعریفی بیان کنیم و آن را اساس بحث خود در نظر بگیریم:

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یکی از برنامه‌های بازاریابی محسوب می‌شود که بر تولید، انتشار و ترویج محتوا برای اشخاص هدف شما محوریت دارد و هدف آن، جذب مشتری‌های تازه است.

چرا کسب و کارها نیاز به یک استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟

فرض کنیم که شما از تبلیغات کلیکی به عنوان ابزار اصلی خود برای هدایت بازار هدف به سمت کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید. نیاز به ورودی بیشتری دارید و تصمیم می‌گیرید هزینه بیشتری بکنید. در انتهای کمپین تبلیغاتی ماهانه خود، ۱۰۰۰ نفر ورودی داشته‌اید و سه میلیون تومان خرج کرده‌اید. بدک نیست! اما برای ماه آینده چه خواهید کرد؟ هرماه باید سه میلیون هزینه متحمل شوید؛ البته اگر بخواهید به ورودی‌های خود تداوم دهید. به عبارتی دیگر، اگر دیگر پول خرج نکنید، همه این ورودی‌ها متوقف خواهند شد. از هر رویکرد تبلیغاتی دیگری استفاده کنید که مالک ابزار هدایت آن نباشید، همین داستان را خواهید داشت. حال، بیایید همه این تجارب را با تولید محتوا و وبلاگ نویسی مقایسه کنیم.

نوشته‌ای درباره خدمات خود می‌نویسید و درون آن نوشته لینکی به این خدمات قرار می‌دهید تا خوانندگان شما بتوانند به سراغ آن خدمات بروند و آن را تجربه کنند. نرخ تبدیل بیننده به ورودی در یک نوشته وبلاگ برابر با همین نرخ در زمان استفاده از تبلیغات کلیکی خواهد بود. با این اوصاف، اگر 100 نفر در ماه اول نوشته شما را بخوانند، دو نفر سراغ خدمات شما خواهند آمد. اما کار شما بعد از نوشتن پست دیگر به‌پایان رسیده است و در طول زمان، نوشته‌ای که سال‌ها پیش آن را تدوین کرده‌اید هرماه به هدایت کردن بازار هدف به سمت خدمات شما ادامه خواهد داد. نتنها فقط آن یک نوشته، بلکه هر پستی که در مورد خدمات خود می‌نویسید چنین کارکردی خواهد داشت.

به عبارتی دیگر، برنامه‌های بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارها جریان ورودی به‌صرفه، مقیاس‌پذیر و قابل پیش‌بینی فراهم می‌آورد که هرماه نیاز به تخصیص بودجه نخواهد داشت.

معمولاً کسب‌وکارها تماماً همه فعالیت‌های بازاریابی خود را متوقف نمی‌کنند تا همه تمرکز خود را بر روی بازاریابی تولید محتوا بگذارند. در حقیقت، اغلب برنامه‌های بازاریابی محتوا که از قبل امتحان خود را پس داده‌اند با دیگر تکنیک‌های بازاریابی ترکیب می‌شوند تا ابتکار محتوای ارائه‌شده تضمین شود. اما انگیزه اغلب شرکت‌ها برای آغاز یک برنامه بازاریابی محتوا این است که آنها نیاز به منبعی به صرفه‌تر، قابل پیش‌بینی تر و مقیاس‌پذیرتر نسب به دیگر رویکردها برای ورودی‌های خود دارند.

چگونه شروع به بازاریابی محتوا کنیم؟

شرکت‌های بسیاری خدمات بازاریابی محتوا ارائه می‌دهند که اغلب با SEO یا PR جفت شده‌اند. اگر می‌خواهید سریع وارد کار شوید و خودتان بازاریابی محتوا انجام دهید، آسان‌ترین راه وبلاگ نویسی است. احتمالاً، این کار در ابتدا برایتان دشوار خواهد بود ولی با تمرین و ممارست می‌توانید خود را بهبود بخشید.

محتوای عالی چه محتوایی است ؟

هنگام گفتگو با شرکت‌های مختلف در مورد بازاریابی محتوا، به آن‌ها می‌گویم که محتوای خوب، محتوایی است که آن‌ها واقعاً بخواهند مطالعه کنند! به عبارت دیگر محتوای عالی، محتوایی است که حاضر باشند برای مطالعه‌ی آن هزینه بپردازند. اگر به دنبال مثال‌هایی از محتوای عالی هستید، کافی است به چیزهایی که اخیراً برای خواندن، تماشا کردن یا گوش دادن آن‌ها هزینه کرده‌اید نگاهی بیندازید.

راز اول موفقیت در بازاریابی محتوا چیست ؟

ارزش محتوا را بالا ببرید؛ راز کار همین است، که در واقع چندان رازی هم نیست. وقتی ارزش تبلیغات کم و یا هیچ باشد، از آن سرسری عبور می‌کنیم. اگر می‌خواهید نوع تبلیغاتی که سرسری گرفته نمی‌شود را بشناسید، از یک اسکیت بورد سوار بخواهید که اجازه دهد او را حین ورق زدن یک مجله‌ی اسکیت بورد تماشا کنید. خواهید دید که او همان‌قدر که زمان صرف ملاحظه‌ی مقالات و تصاویر می‌کند، برای نگاه کردن به تبلیغات نیز زمان می‌گذارد.

اگر اطمینان ندارید که چگونه ارزش را طی بازاریابی محتوا افزایش دهید، از مشتریان حال حاضر خود بپرسید که چه نوع محتوایی می‌تواند اکنون برای آن‌ها مفید باشد تا همان را تولید کنید، یا اینکه وقتی به خدمات یا کالاهای شما چشم داشتند، چه نوع محتوایی می‌توانست برای آن‌ها سودمند باشد.

-در مقالات بعدی با انواع محتوا و روش به کارگیری آنها در کسب و کار را بررسی خواهم کرد.

نوشته شده توسط : شادی پناهی

 

مقالات مرتبط

هشتگ در لینکداین مجددا فعال شد !

هشتگ در لینکداین مجددا فعال شد !

هشتگ چیست ؟ میدانیم که هشتگ برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گزاری پست ها و نظرات درباره موضوع خاصی فراتر از فهرست دوستان در شبکه های اجتماعی به کار میرود.زمانی که کاربر مطلبی را منتشر میکند و همراه آن هشتگ تعریف میکند سایرین با کلیک بر روی هشتگ مربوط میتوانند تمامی

«وبسیما»برترین شرکت طراحی سایت ایران شد

«وبسیما»برترین شرکت طراحی سایت ایران شد

به گزارش اخبار رسمی از روابط عمومی آژانس خلاقیت وبسیما، این مجموعه به عنوان برترین شرکت طراحی سایت ایران در سال ۹۵ برگزیده شد. بر اساس این گزارش، این مجموعه در جشنواره وب 94 هم از مجموعه نمونه کارهای خود، 7 وب سایت از جمله مازلو را در جشنواره شرکت داد که همگی آنها کاندید

نظرات ( 7 )
  1. پارمیدا بیگی
    1395-09-14 at 10:17
    پاسخ

    مقالات مرتبط با موضوع بازاریابی محتوا بسیار جذاب بود ، خیلی خوشم اومد

  2. پرنیان جعفریان
    1395-09-14 at 10:17
    پاسخ

    موفق باشین واقعا تلاش شما در این حوزه ستودنیه

  3. پرستو توفیقی
    1395-09-14 at 10:17
    پاسخ

    مدتها دنبال مقاله ای خوب در حوزه بازاریابی محتوا میگشتم،ممنون به دردم خورد

  4. سوگند عبادی
    1395-09-14 at 10:21
    پاسخ

    کارتون حرف نداره ، ممنون

  5. رها عصار
    1395-10-13 at 13:31
    پاسخ

    قوی شروع کردین لطفا تا آخرهم همینطور بمونید

  6. احسان کلباسی
    1395-11-28 at 14:15
    پاسخ

    مرسی که انقدر خوب به موضوع بازاریابی محتوا پرداختید

  7. رامش محمدزاده
    1396-01-02 at 09:04
    پاسخ

    انتخاب مقالات در باب بازاریابی محتوا کارسختیه،بهتون تبریک میگم خوب از پسش براومدین

دیدگاهتان را بنویسید:

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.