بهترین شبکه اجتماعی برای بازاریابی چیست ؟

بهترین شبکه اجتماعی برای بازاریابی

کدام شبکه اجتماعی؟! اینستاگرام، تلگرام،لینکدین،آپارات و …

امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی،حضور در آنها برای هر برندی به دغدغه ای مبدل گشته که افراد سعی میکنند به هر طریقی که شده برند خود را در آن به مخاطبانشان معرفی کنند. قرار گرفتن در شبکه های اجتماعی فرصت مهمی است که باید درست و به جا از آن استفاده شود. هوشیار نبودن در این فضا ممکن است برند ها را با تهدید روبه رو کند.این یک واقعیت است که حضور شما در شبکه های اجتماعی سبب میشود تا نسبت به گذشته 60%بیشتر به چشم بیایید و مخاطبان شما را ببینند و اینگونه است که شانس خود را برای فروش و ارائه خدمات افزایش میدهید.اما باید حرفه ای عمل کنید! برخی از بازاریابان و مشاورین برند و فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ از توصیه قدیمی مشاورین مالی و سهام بازان که همه تخم مرغ ها را نباید در یک سبد گذاشت، برای حضور در شبکه های اجتماعی استفاده میکنند یعنی بجای آنکه به صورت تخصصی محتوایی منحصر به فرد برای هر شبکه تولید کنند،محتوایی یکسان با تعداد بالا تولید می کنند و در کلیه شبکه ها به اشتراک میگذارند.این شیوه ی تولید محتوا و بازاریابی مانند رها کردن تیری در تاریکی است و اصلا هدفمند نیست.در فضای پر رقابت کنونی در کلیه زمینه های بیزینسی، تیری در تاریکی انداختن جواب نمیدهد و نتیجه عکسی را به دنبال خواهد داشت. در بازار یابی دیجیتال و فعالیت در شبکه های اجتماعی، نکته حائز اهمیت انتخاب مخاطب هدف است. در ابتدا باید مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و رفتار مصرفی وی را دنبال کنید با تحلیل نتایج به دست آمده است که میتوانید شبکه ای که مخاطب هدف شما در آن حضور  پررنگ تری را دارد، شناشایی کنید و همراستا با آن محتوا تولید کنید.

به جای آنکه در همه جا باشید، در یک یا دو فضا، حرفه ای حاضر شوید! امروزه در بازاریابی تنها مخاطب هدف ملاک نیست بلکه افرادی هستند که خاطب هدف شما را همراهی میکنند و مخاطب هدف با تاثیر گرفتن از وی اقدام به خرید میکند.بگذارید مثال واضح تری بزنم: فرض کنید شما چای برای فروش دارید و با تحلیلی که در بازار انجام داده اید مخاطب هدف را مردانی با میانگین سن 40 به بالا تعیین کرده اید؛ کسی که چای شما را مصرف میکندمردان با این رده سنی هستند اما با توجه به اینکه خریداران مایحتاج یا تصمیم گیرندگان نهایی همسران این افراد هستند شما نباید این گروه را نادیده بگیرید چرا که تاثیر به سزا و عمده ای را بر روی مصرف کنندگان محصول شما دارند. بنابراین برای آنکه شانس خود را افزایش دهیدبانوان در این گروه سنی را نیز باید مخاطب قرار دهید.

مراحل  انتخاب بهترین شبکه اجتماعی متناسب با کسب و کار شما :

  1. شناسایی مخاطب هدف
  2. تحلیل رفتار مخاطب هدف
  3. شناسایی شبکه هایی که مخاطب هدف در آن حضور پررنگ تری دارد.
  4. شناسایی  پتانسیل های شبکه اجتماعی منتخب
  5. تولید محتوا متناسب با مخاطب هدف و فضای حاکم بر آن شبکه اجتماعی

 

هنگام معرفی محصول و اقدام برای برندینگ باید چند سوال از خود بپرسید:

1- محصول من چه نیازی را مرتفع میکند؟

2- چه کسانی از محصول من استفاده میکنند؟

3- من میخواهم محصولم را چه کسانی مصرف کنند؟

*پاسخ به سوالات فوق به شما کمک میکند چه شیوه بازاریابی/ تبلیغات و چه بستری را برای معرفی محصول خود انتخاب کنید.

هنگام انتخاب رسانه مناسب برای معرفی برند خود از اینفوگرافی+آمار هایی که رفتار مصرف کننده را در هر یک از شبکه اجتماعی نشان میدهد استفاده کنید.

پس از بررسی رفتار مصرف کننده و مخاطب هدف باید دانش خود را نسبت به آن شبکه اجتماعی بالا ببرید تا بتوانید همراستا با فضای حاکم در آن شبکه و سیاست های موجود محتوا تولید کنید.برای مثال:اگر یک نوع محتوای متنی تولید کنید و بخواهید در شبکه های اجتماعی اعم از تلگرام+سایت+آپارات+لینکدین استفاده کنید اشتباه است زیرا تلگرام متن کوتاه با مضمون خبر در جهت افزایش آگاهی عمومی را می طلبد و در وبلاگ سایت برای تاثیرگذاری و اعتبار بخشی به سایت باید از محتوای طولانی استفاده کرد و در فضایی مانند آپارات متن کارایی ای نخواهد داشت و مخاطب به دنبال دیدن ویدئو است.

از مثال بالا می توان نتیجه گرفت که هیچ بهترینی وجود ندارد و این هوش شماست که بهترین شبکه اجتماعی را متناسب با کسب و کار خود انتخاب کنید.

نوشته شده توسط : شادی پناهی

 

مقالات مرتبط

بازاریابی به سبک دست فروشان

بازاریابی به سبک دست فروشان

همه ما روزانه مشغول عرضه محصولات یا خدمات خود به دیگران هستیم و برای معرفی و تبلیغ آنها تلاش فراوانی میکنیم.دست فروشان نیزاز این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا خیلی بهتر و حرفه ای تر این کار را انجام میدهند و در مدت زمان کمتر از 1دقیقه شما را بی انکه تصمیمی به خرید

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ و بازاریابی به مناسبت یلدا یلدا به بهانه بلندترین شب سال،به فرصتی مناسب برای بازاریابی و برندینگ تبدیل گشته است، به طوری که شما خواهید دید بیشتر شرکت های خصوصی در تکاپوی و تهیه و تدارک بسته های تبلیغاتی برای مشتریان و شرکای تجاری خود هستند، اگر کمی دوراندیش بوده باشند از یکی دو

نظرات ( 10 )
  1. اهورا
    1395-08-28 at 09:05
    پاسخ

    با سلام و خدا قوت خدمت شما
    احسنت. بسیار عالی و مفید آموزش داده‌اید و از شما بابت مطالب کاربردی که ارائه می‌دهید سپاسگزارم. برای شما آرزوی موفقیت روز افزون و سربلندی دارم.
    لطفا در مورد ساخت صفحات کاری در زمینه کسب و کار فیس بوک هم مطالب و یا ویدیویی کاملا مفصل در سایت بگذارید. چرا که به صورت دقیق و کامل مطلبی در سایتهای دیگر پیدا نکردم و تقریبا همه جا توضیحاتی سطحی و گذرا داده شده. بسیار عالی خواهد بود و جای تشکر خواهد داشت چنانچه شما به این زمینه کاملا کاربردی و مفصل بپردازید با راهنمایی‌های گام به گام.
    با سپاس و امتنان
    http://www.jadoyejazb.com

  2. آموزشگاه کامپیوتر پرتو
    1395-08-29 at 18:08
    پاسخ

    ممنون از مقاله خوب تون.
    به نظر شما مخاطب هدف برای یک آموزشگاه کامپیوتر، در کدوم یکی از شبکه های اجتماعی فعالیت دارند؟
    http://PAN-AC.IR/

    • شادی پناهی
      1395-09-09 at 11:59
      پاسخ

      با سلام؛
      به جزئیات بیشتری نیاز است. از قبیل : نوع دوره هایی که برگزار میکنید و رده سنی دانشجویان
      لطفا توضیحات بیشتری را ارسال نمائید.

  3. شبنم طالقانی
    1395-09-19 at 11:19
    پاسخ

    پرداختن شما به حوزه باعث شده تا هرروز به دیدن سایتتون عادت کنم

  4. زیبا صدر
    1395-09-19 at 11:19
    پاسخ

    با تشکر از زحماتتون،مطالب مربوط به فوق العاده بود

  5. ژانیا شریف
    1395-09-19 at 11:19
    پاسخ

    توجه به حوزه از مزیت های سایت شماست،تورو خدا همینجوری ادامه بدین

  6. مهران داور
    1395-09-19 at 11:19
    پاسخ

    مرسی که انقدر خوب به موضوع پرداختید

  7. شایان کیانمهر
    1395-10-19 at 13:48
    پاسخ

    گلچین مقالاتتون درباره خیلی مفیدن،مرسی از اینکه انقدر دقت به خرج میدین و مقالات رو گزینش میکنین

  8. یاسمین مقدم
    1395-10-19 at 13:49
    پاسخ

    کارتون بیسته بیسته ;)))))))

  9. هومن فتاهی
    1395-10-24 at 01:26
    پاسخ

    مرسی مقاله خلاقانه مطرح شده :)))

دیدگاهتان را بنویسید:

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.