تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی)چه ضرورتی دارد؟

تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی)

 تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی)

ابتدا ببینیم تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) چیست؟ تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) روندی است که بر اساس آن مشتریان و مصرف کنندگان از طریق اطلاعات به تولید کنندگان و فروشندگان متصل می شوند. فرصت ها و مشکلات مشخص شده و فعالیت ها و برنامه های مارکتینگ برنامه ریزی، اجرا، تعدیل و ارزیابی می شود. عملکرد مارکتینگ نظارت شده و مشخص می شود به چه نوع اطلاعاتی نیاز داریم تا بتوان به پرسش های موجود پاسخ داد.

در تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی)، روش جمع آوری اطلاعات مشخص شده سپس اطلاعات جمع آوری شده و در نهایت تحلیل و استراتژی های مارکتینگ و فروش مشخص و اجرا می شود.

در تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) به طور کلی از دو روش جهت جمع آوری اطلاعات استفاده می شود: روش کمی و روش کیفی.

تا اواخر دهه نود اکثر شرکت ها جهت تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) از روشهای کمی و پرسشنامه استفاده می کردند اما عدم عمق این پرسشنامه ها و عدم دستیابی به نظرات و وضعیت حقیقی در بازار باعث شد که از اواخر دهه نود به بعد روشهای کیفی رشد بالا و جایگاه جدیدی در تحقیقات بازار پیدا کنند. روشهای کیفی بیشتر در علوم اجتماعی مانند روانشناسی و جامعه شناسی کاربرد داشتند و به منظور درک عمیق از رفتار انسانها و دلایل بروز چنین رفتاری از این روشها استفاده می شد.

به طور کلی روشهای کیفی به سوالاتی چون: چرا و چگونه پاسخ می دهند و روشهای کمی به سوالاتی چون چی، کجا، کی و چه مقدار پاسخ می دهند.

از طرفی هنگامی که در مورد سوال تحقیق هیچ گونه دیتا و اطلاعاتی در دست نباشد و اطلاعات ما نیز بسیار محدود باشد ابتدا از طریق یکی از روشهای کیفی اطلاعات عمیقی در زمینه مورد نظر به دست می آوریم و سپس برای به دست آوردن اطلاعات وسیع و دقیق از روشهای کمی استفاده می کنیم.
روشهای کیفی شامل مشاهده، مصاحبه عمیق و مصاحبه وسیع و برخی روشهای دیگر می باشد.

چه شرکت هایی به تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) نیاز دارند؟
فرض کنیم که شرکت شما در حال تولید و فروش محدودی از محصولات در یک بازار محدود است و تعداد رقبای شما نیز محدود هستند در این صورت شما خیلی نیازی به انجام تحقیقات پر هزینه مارکتینگ ندارید و مشاهدات خود شما و رصد بازار توسط شما و نزدیکان و دوستان می تواند به شما کمک لازم را انجام دهد.

اما هنگامی که در مورد یک شرکت بزرگ با پخش سراسری و با تعداد رقبای زیاد سرو کار داریم دیگر به سادگی نمی توان تحقیقات بازار را از طریق دوستان و مشاهدات شخصی انجام داد و بر آن اساس کلیه برنامه های فروش، مارکتینگ (بازاریابی) و استراتژی را پیاده سازی کرد. در ابعاد بزرگ یک اشتباه استراتژی باعث از بین رفتن زمان و هزینه و در برخی موارد باعث شکست در یک بازار و یا یک محصول می شود. به همین دلیل شرکت های بزرگ به داشتن محقق بازار و برنامه ریزی مارکتینگ و فروش بر اساس تحقیقات بازار نیاز دارند.

نوشته شده توسط : شادی پناهی

 

مقالات مرتبط

بازاریابی به سبک دست فروشان

بازاریابی به سبک دست فروشان

همه ما روزانه مشغول عرضه محصولات یا خدمات خود به دیگران هستیم و برای معرفی و تبلیغ آنها تلاش فراوانی میکنیم.دست فروشان نیزاز این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا خیلی بهتر و حرفه ای تر این کار را انجام میدهند و در مدت زمان کمتر از 1دقیقه شما را بی انکه تصمیمی به خرید

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ و بازاریابی به مناسبت یلدا یلدا به بهانه بلندترین شب سال،به فرصتی مناسب برای بازاریابی و برندینگ تبدیل گشته است، به طوری که شما خواهید دید بیشتر شرکت های خصوصی در تکاپوی و تهیه و تدارک بسته های تبلیغاتی برای مشتریان و شرکای تجاری خود هستند، اگر کمی دوراندیش بوده باشند از یکی دو

نظرات ( 11 )
  1. نسترن شاه حسینی
    1394-11-07 at 13:00
    پاسخ

    مقاله تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) نکات کاربردی فراوانی داشت

  2. رهام سراج
    1394-11-07 at 13:00
    پاسخ

    واقعا از خوندن مقاله تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) لذت بردم،دستتون درد نکنه

  3. خسرو خراسانی
    1394-11-07 at 13:00
    پاسخ

    مررررررررررررررررسی :)))))))

  4. تارا حجتی
    1394-12-08 at 12:48
    پاسخ

    لطفا یک مقاله راجع به تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) بذارید

  5. هوشنگ جهانی
    1395-01-02 at 07:17
    پاسخ

    لطفا در مورد تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) هم مطلب بذارین

  6. شاهرخ شیرمحمدی
    1395-01-17 at 04:20
    پاسخ

    حیف که زودتر از این با سایتتون اشنا نشدم :((( مرسی شما خیلی خوبین

  7. پوریا علی پور
    1395-04-01 at 18:29
    پاسخ

    پست شما با عنوان تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) برام خیلی جذاب بود ، مچکرم

  8. پارمیس هدایتی
    1395-04-21 at 17:16
    پاسخ

    واقعا از خوندن مقاله تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) لذت بردم،دستتون درد نکنه

  9. سارا جهانی
    1395-05-18 at 22:20
    پاسخ

    نکات کلیدی تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) رو اگه به اشتراک بذارین ممنون میشم

  10. دریا بختیار
    1395-07-14 at 03:10
    پاسخ

    مقالات مرتبط با موضوع تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) بسیار جذاب بود ، خیلی خوشم اومد

  11. امیر علیزاده
    1395-10-15 at 11:05
    پاسخ

    مطالب شما در زمینه تحقیقات مارکتینگ (بازاریابی) کارآمد بود خیلی توی کارم ازش استفاده کردم

دیدگاهتان را بنویسید:

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.