رسیدن به اهداف در سال جدید (قسمت دوم)

رسیدن به اهداف در سال جدید

درسال جدید چگونه به اهدافمان دست یابیم؟

بیشتر مردم ذاتا از شکست می ترسند اما در واقع شکست بهترین دوست شماست. افراد موفق بارها شکست خورده اند زیرا تلاش بسیاری کرده اند. Babe Ruth بازیکن معروف بیس بال، دو رکورد را هم زمان کسب کرد. آن هایی که بیشترین موفقیت ها را کسب کرده اند، بیشترین شکست ها را خورده اند. هیچ چیز اشتباهی در شکست وجود ندارد. شکست مایه شرمندگی نیست. فقط دست کشیدن از تلاش است که موجب پشیمانی می شود. بنابراین هرچه را که برای بازدهی بیشتر لازم است انجام دهید و از امتحان راه های مختلف نترسید. در برخی موارد سریع ترین راه شروع کار از همان لحظه است. می توانید در حین پیمودن مسیر به راه های دیگر نیز فکر کنید. این رویکرد “انگیزه فعلی برای انجام اهداف” نام دارد و بسیار سودمندتر از رویکرد “انگیزه برای اهداف فعلی” است. زیرا وقتی برای انجام هدف انگیزه کافی پیدا کردید، اطلاعاتی واقعی در اختیار خواهید داشت تا با اهدافتان سازگار باشد. بیشتر افراد مدت ها درگیر برنامه ریزی و فکر کردن می شوند بدون اینکه اقدامی بکنند. هنگام بررسی ایده های مختلف چه ایده های نابی را از دست دادید و در تعطیلی کامل بودید (در رویکرد انگیزه برای اهداف فعلی)؟در دوران دانشگاه ایده های احمقانه بسیاری را که فکر می کردم از اتلاف وقت پیشگیری کند، انجام داده ام. به خواندن مطالب مدیریت زمان ادامه داده و آن ها را به کار می گرفتم اما گاهی خودم نیز ایده های جدید داشتم. بیشتر ایده های من به شکست منجر می شد اما بعضی از آن ها کارساز بود. من همیشه آمادگی شکست را داشتم تا جایی که ایده جدید پیدا کنم و انرژی مثبتی بگیرم.
بدانید که شکست متضاد پیروزی نیست. شکست مهم ترین بخش موفقیت است. وقتی موفق شدید دیگر کسی شکست های شما را به یاد نمی آورد. مایکروسافت در ابتدا متعلق به پل آلن بود نه بیل گیتس. چه کسی به یاد دارد که آنها در Traf-o-Data شکست خوردند؟ جیم کری بازیگر معروف بارها از صحنه بیرون انداخته شده بود. لامپ های امروزی ثمره تلاش های بی وقفه توماس ادیسون است که بعد از 10،000 مرتبه شکست از کارش دست نکشید. اگر کلمه “شکست” برای شما بار منفی دارد، از کلمه دیگری به جای آن استفاده کنید: مثلا بگویید یا موفق می شوم یا تجربه کسب می کنم.
رها شدن از بند ترس از شکست تاثیر بسزایی خواهد داشت. اگر هیجان کافی برای رسیدن به هدفی را دارید، اما می ترسید از پس آن برنیایید، یک راست به سوی هدف خود رفته و هرطور شده انجامش دهید. حتی اگر شکست هم خوردید از شکست خود درس گرفته و در تلاش بعدی از آن استفاده کنید. اگر به افراد موفق در تجارت نگاه کنید خواهید دید شکست های بسیاری داشته اند مثل خود من. فکر می کنم بیشتر این افراد نیز با من هم عقیده هستند که این شکست ها لازمه موفقیت های آتی است. توصیه من به همه افرادی که می خواهند کار جدیدی آغاز کنند این است که محصول یا خدمات خود را عرضه کرده و نگران واکنش جامعه نباشند. چون شاید هیچ مشکلی به وجود نیاید. فراموش نکنید که با عمل کردن بیشتر از فکر کردن تجربه کسب خواهید کرد.
از همین حالاها شروع کنید!

Clement Stone صاحب سازمان بیمه ای که میلیون ها دلار سرمایه دارد، از کارکنان خود خواسته است تا هر روز این جمله را تکرار کنند،”از همین حالا شروع کن!”هر موقع که کاری برای انجام دارید اما تنبلی به سراغتان می آید، صبر کنید و با صدای بلند به خود بگویید: “از همین حالا شروع کن! از همین حالا شروع کن! از همین حالا شروع کن!” من معمولا این جمله را به عنوان تصویر محافظ صفحه انتخاب می کنم. به تعویق انداختن کارها عواقب بسیاری دارد؛ زیرا همیشه در ذهنتان می ماند و بارها و بارها آن را خواهید دید و بدین ترتیب وقتتان تلف خواهد شد. فکر کردن و برنامه ریزی مهم است اما عمل کردن از آن نیز مهم تر است. فکر و برنامه ریزی نمود عینی ندارد، آنچه که واضح است، نتیجه است. وقتی دودل هستید جسورانه اقدام کنید، گویی که شکست غیرممکن است. در واقع همین طور نیز هست.

تصمیم گیری سریع از جمله عاداتی است که باید در خود پرورش دهید. من از قانون 60 ثانیه برای هرگونه تصمیمی چه کوچک و چه بزرگ استفاده می کنم. وقتی همه اطلاعات لازم را کسب کردم 60 ثانیه به خودم فرصت می دهم تا تصمیم قطعی بگیرم. حتی اگر لازم باشد شیر یا خط می اندازم. در زمان دانشگاه وقتی برای فکر کردن درباره تکالیف یا زمان تحویل آنها نداشتم. یکی را انتخاب کرده و کار را شروع می کردم. اکنون نیز در مورد مقالات به همین روش عمل می کنم. یکی از موضوع ها را انتخاب کرده و شروع به نوشتن می کنم. شاید به همین علت است که هرگز مغزم مانند سایر نویسندگان قفل نمی شود. قفل شدن مغز یعنی گیر کردن و فکر کردن درباره اینکه چه بنویسم نه خود عمل نوشتن. من وقتم را برای انتخاب موضوع نوشتن تلف نمی کنم، چون همیشه سرم شلوغ است و مشغول نوشتن هستم. شاید به همین دلیل است که می توانم به راحتی صدها مقاله بنویسم. در هر مقاله ای که می نویسم نظریات زیادی ارائه می دهم و تعداد نظریاتم از زمانم تجاوز می کند. اصلا نمی توانم تصور کنم که برای نوشتن با کمبود ایده مواجه شوم.

بیشتر افراد هنگام تصمیم گیری وقت زیادی هدر می دهند در حالی که هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد. معمولا تاخیر در تصمیم گیری همیشه نتایج منفی دارد؛ بنابراین هر موقع که دچار شک و تردید شدید قدری تحمل کرده و سپس تصمیم خود را بگیرید. اگر تصمیمتان اشتباه باشد، این اشتباه به زودی خود را نشان خواهد داد، پس نگران نباشید. حتی افرادی را دیده ام که بیش از 60 ثانیه طول می کشد تا تصمیم بگیرند برای شام چه بخورند. خود من هرگاه نتوانم تصمیم بگیرم سریع یک سیب و چند تا موز می خورم و بعضی اوقات قبل از این که تصمیم بگیرم با همان میوه ها سیر می شوم. بنابراین مغزم آموخته است که اگر چیزی غیر از میوه می خواهد باید زودتر تصمیم بگیرد. اگر بتوانید زودتر تصمیم بگیرید می توانید بقیه وقتتان را صرف انجام کار بکنید.
مطالعه ای نشان می دهد که بهترین مدیران دنیا تولرانس وسیعی را برای موارد مشکوک کاری در نظر می گیرند. به عبارت دیگر، کارشان را با شجاعت اما نسبی و با توجه اطلاعات ضد و نقیض شروع می کنند. امروزه برخی از صنایع به قدری پیشرفت کرده اند که با در اختیار داشتن تمامی اطلاعات لازم پیش از تصمیم گیری، مدت زمان بیشتری لازم است تا به این درجه از پیشرفت رسید. اگر اطلاعاتی ندارید که بتوانید به آن تکیه کنید، به تجارب شخصی و حس ششم خود تکیه کرده و کار را آغاز کنید. اگر می توانید زود تصمیم بگیرید، هرچه زودتر تصمیم خود را بگیرید. در غیر این صورت زمانی برای اندیشیدن و سبک سنگین کردن اختیارات در نظر گرفته و سپس تصمیم بگیرید. همیشه زمان را درنظربگیرید نه تصمیم گیری را. در بلاتکلیفی ماندن بزرگترین تلف کننده زمان است. اگر قادر به تصمیم گیری هستید بیش از 60 ثانیه وقت خود را تلف نکنید. تصمیم سریع و قاطعانه ای گرفته و از بلاتکلیفی دربیایید. اگر اشتباه کنید، محیط اشتباهتان را نشان خواهد داد و شما به زودی تجربه کافی برای تصمیم درست تر و عاقلانه تر خواهید داشت.

چیزهای غیرمفید را مصرانه کنار بگذارید.

خودتان را از شر تمام چیزهایی که وقتتان را تلف می کند رها کنید. زیاد از سطل آشغال استفاده کنید! این قانون را فراموش نکنید، “هر موقع شک داشتید، آن فکر را از خود دور کنید”. عضویت مجله های بی فایده را لغو کنید. اگر مجله ای دارید که دو ماه است آن را نخواندید، دور بیندازیدش؛ احتمالا ارزش خواندن نداشته است. فراموش نکنید هر چیزی که وقت شما را می گیرد رایگان نیست. پیش از عضویت در انجمن ها و نشریات رایگان، در نظر بگیرید که چقدر وقتتان را می گیرد.
هر کاری هزینه ای دارد. از خود بپرسید، ” آیا این کار ارزش آنچه را که فدایش می کنم دارد؟”
در دانشگاه هنگام اولویت بندی واقعا دیوانه می شدم. حتی موردی پیش آمد که به استادم گفتم من یکی از پروژه های علوم کامپیوتر را انجام نداده ام زیرا احساس کردم وقتم را می گیرد. این پروژه 10-20 ساعت وقت می برد و کار خسته کننده ای بود و چیز جدیدی هم برای یاد گرفتن وجود نداشت. علاوه بر آن فقط 10% نمره کلاسی به این پروژه اختصاص داده شده بود و از آنجایی که همیشه جزو نفرات اول کلاس بودم تنها نتیجه منفی آن گرفتن A- به جای A بود. به استادم گفتم که معامله منصفانه ای است و همان نمره A- را پذیرفتم و دیگر با او بحث نکردم. ظاهرا نمره من A- بود اما من به خودم نمره A+ می دهم زیرا از این 10-20 ساعت استفاده مفیدتری کردم.

همیشه این سوال را از خود بپرسید: ” آیا تا به حال این پروژه، رابطه، کار را انجام داده ام و مجبورم چیزی را که می دانم دوباره انجام دهم؟ اگر پاسخ منفی است، هرچه زودتر آن را کنار بگذارید. برای انجام این دسته از کارها فکر کردن لازم نیست. افراد زیادی را می شناسم که عقیده محدودی دارند و می گویند “هرگاه کاری را شروع کردید به پایان برسانیدش.”
سال ها پله های نردبانی را می پیمایند و وقتی به پله آخر رسیدند متوجه می شوند که نردبان را به دیوار اشتباهی تکیه داده بودند. به یاد داشته باشید که شکست دوست شماست. بنابراین اگر تصمیمی که در گذشته گرفتید شما را به هدف موردنظر نرساند بی رحمانه آن را کنار بگذارید تا بتوانید سراغ راه دیگری بروید. لزومی ندارد زندگی خود را به هدفی اختصاص دهید که دیگر ارزشی برایتان ندارد. این مورد نیز از آن دسته موقعیت هایی است که باید در لحظه انتخاب، درستی و کمال آن را بسنجید. باید همواره موقعیت فعلی خود را ارزیابی کنید تا بدانید گام بعدی را چگونه بردارید. اگر تصمیمات گذشته را به روز نکنید، در زمان حال شما را به هدف نمی رساند.
ادامه دارد…

مقالات مرتبط

بازاریابی به سبک دست فروشان

بازاریابی به سبک دست فروشان

همه ما روزانه مشغول عرضه محصولات یا خدمات خود به دیگران هستیم و برای معرفی و تبلیغ آنها تلاش فراوانی میکنیم.دست فروشان نیزاز این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا خیلی بهتر و حرفه ای تر این کار را انجام میدهند و در مدت زمان کمتر از 1دقیقه شما را بی انکه تصمیمی به خرید

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ و بازاریابی به مناسبت یلدا یلدا به بهانه بلندترین شب سال،به فرصتی مناسب برای بازاریابی و برندینگ تبدیل گشته است، به طوری که شما خواهید دید بیشتر شرکت های خصوصی در تکاپوی و تهیه و تدارک بسته های تبلیغاتی برای مشتریان و شرکای تجاری خود هستند، اگر کمی دوراندیش بوده باشند از یکی دو

نظرات ( 9 )
  1. عرشیا اعتماد
    1395-03-18 at 17:07
    پاسخ

    لطفا یک مقاله راجع به بذارید

  2. نسترن پناهی
    1395-03-20 at 07:35
    پاسخ

    مقالاتی با موضوع تعدادشان کم است لطفا بیشترشان کنید

  3. ستایش علیزاده
    1395-04-01 at 17:18
    پاسخ

    مرسی که انقدر خوب به موضوع پرداختید

  4. محمد علی عراقی
    1395-04-01 at 17:18
    پاسخ

    مقاله در مورد کم دارید لطفا بیشتر بذارین

  5. سروناز شیرمحمدی
    1395-04-01 at 17:18
    پاسخ

    لطف میکنین اگر تعداد مقالات درباره رو بیشتر کنین

  6. مجتبی محمدپور
    1395-04-01 at 17:18
    پاسخ

    لطفا راجع به هم مقاله بذارید

  7. کوروش جعفرزاده
    1395-04-01 at 17:18
    پاسخ

    مقالات خیلی کاربردین،دوستان حتما بخونید

  8. شهره معینی
    1395-05-24 at 12:25
    پاسخ

    مرسی که انقدر خوب به موضوع پرداختید

  9. سوگند قانونی
    1395-07-19 at 18:46
    پاسخ

    پرداختن شما به حوزه باعث شده تا هرروز به دیدن سایتتون عادت کنم

دیدگاهتان را بنویسید:

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.