رسیدن به اهداف در سال جدید (قسمت اول)

رسیدن به اهداف در سال جدید

درسال جدید چگونه به اهدافمان دست یابیم؟

هدف شما باید کمربند سیاه باشد.” این هدف به شما کمک خواهد کرد که علت این آموزش سفت وسخت را فراموش نکنید. وقتی برای خودتان کار می کنید، ممکن است کل روز پشت میز بشنید و هیچ کار ارزشمندی انجام ندهید. این مساله اغلب زمانی اتفاق می افتد که ندانید هدف دقیقتان چیست. در لحظاتی که عاقلانه فکر می کنید از خود بپرسید، چرا پشت میز نشسته ام؟ می خواهم چه کاری انجام دهم؟ از این طریق می توانید هدف دقیق خود را پیدا کنید. اهداف خود را مشخص کرده و روی کاغذ بیاورید. اهداف خود را به قدری واضح بیان کنید که هرکس با خواندن آن متوجه اهداف شما شده و تشخیص دهد کدام یک تحقق یافته است. اگر هدف خود را دقیق بیان نکنید چگونه می توانید تشخیص دهید که به آن رسیده اید یا نه؟

به عقیده من بهترین زمان برای تعریف و تعیین و کار روی اهداف نود روز یا همان یک فصل می باشد. اگر بتوانید اهداف واضحی تعیین کنید در این مدت می توانید تغییرات چشمگیر و فعالیت های قابل توجهی در راستای هدف خود انجام دهید. لحظه ای درنگ کرده و توصیف دقیقی از زندگی موردعلاقه تان در نود روز بعدی را روی کاغذ بیاورید. می خواهید درآمدتان چقدر باشد؟ چقدر چاق شوید؟ دوستانتان چگونه باشند؟ در زمینه شغلی چه پیشرفتی بکنید؟ روابطتان چگونه باشد؟ وب سایت تان چطور طراحی شود؟ توصیف دقیق اهداف مانع انحراف شما از مسیر می شود.همانند هواپیمایی که برای قرار گرفتن در مسیر درست دائم اشتباهات هدایت گر خودکار را رفع می کند، شما نیز هر چند وقت یک بار باید در اهداف خود تجدیدنظر نمایید. به اهداف نوشته شده خود مراجعه کرده و هر روز صبح آن را بخوانید. اهداف نوشته شده به خصوص اهدف مالی را به دیوار اتاقتان نصب کنید. سال ها پیش (در اواسط دهه 80)، در همه اتاق های آپارتمانم برگه هایی نصب کرده و بر روی آن نوشته بودم،” 500000 تومان  در هر ماه”. در آن موقع این درآمد هدف من بود. و چون هدفم کاملا مشخص بود، در عرض چند هفته به آن رسیدم. این روش را برای اهداف مالی حتی در مواقع بدبیاری و شکست ادامه داده و دریافتم که روش بسیار موثری است. این روش نه تنها باعث می شود که روی اهداف متمرکز شوم بلکه باعث می شود هرچه را که مربوط به هدفم نیست به راحتی کنار بگذارم. برای مثال اگر هدفتان کسب 1000000 تومان در ماه است، دیگر سراغ کارهایی که درآمد 500000 تومان خواهد داشت نمی روید.

اگر هنوز تصمیم دقیقی نگرفته اید، اولین هدف خود را مشخص کنید. بی هدف زندگی را سپری کردن اتلاف وقت است. بیشتر مردم بی هدف می گردند و می گویند نمی دانم چه کار کنم“. این افراد منتظر یک نیروی بیرونی هستند تا هدف آن ها را مشخص کند، اما متوجه نیستند که خودشان باید هدفشان را مشخص کنند. دنیا منتظر شماست، نه شما منتظر آن؛ و تا زمانی که تصمیم نگرفته اید منتظر خواهد ماند. منتظر ماندن برای هدف مانند این است که مجسمه سازی به یک تکه سنگ نگاه کند تا قسمت های اضافی آن بریزد و مجسمه موردنظر ظاهر شود. منتظر روشن شدن یک باره هدف نباشید، قلم را برداشته و مشغول شوید!
انعطاف پذیر باشید
تفاوت فاحشی بین دانستن هدف و راه رسیدن به آن وجود دارد. یک هواپیمای بازرگانی معمولی مطمئنا 90% اوقات به مقصد می رسد زیرا هم هدفش مشخص است و هم راه رسیدن به آن را می داند. اما شما از قبل نمی توانید مسیر دقیقتان را تعیین کنید. به عقیده من هدف واقعی برنامه ریزی حصول اطمینان از وجود راهی برای رسیدن به هدف می باشد. همه ما شنیده ایم که طبق آمار 80% شرکت ها یا تجارت های جدید در پنج سال اول موفق نمی شوند اما آمار بسیار جالب دیگری نیز می گوید تقریبا همه شرکت ها یا تجارت های موفق طبق برنامه ریزی خود به موفقیت نرسیده اند. اگر نگاهی به تجارت های موفق بیندازید خواهید دید آن ها در برنامه ریزی های خود شکست خورده و فقط با امتحان راه های دیگر موفق شده اند. معمولا گفته می شود هیچ یک از برنامه های تجاری طبق روال بازار پیش نمی رود. می خواهم این گفته را تعمیم داده و بگویم که هیچ برنامه ای مطابق با جهان واقعی نمی باشد.
استفان کاوی، نویسنده و مشاور تجاری مشهور، معمولا اصطلاح زیر را به کار می برد، “درستی و کمال در لحظه انتخاب”. منظور از این اصطلاح این است که نباید کورکورانه و بدون آگاهی اهداف را دنبال کرد. به عنوان مثال شما به خوبی طبق برنامه پیش می روید اما ناگهان اتفاق غیرمنتظره ای می افتد. آیا برنامه خود را ادامه داده و فرصت را از دست می دهید؟ یا برنامه خود رها کرده و به دنبال فرصت می دوید؟ در این جاست که باید تامل کرده و به اهدافتان رجوع کنید و سپس تصمیم بگیرید که کدام یک بهتر است. هیچ هدفی نباید کورکورانه دنبال شود. هر موقع که اطلاعات جدیدی مبنی بر بی ارزش بودن برنامه خود یافتید، هنگام انتخاب برنامه جدید درستی و کمال آن را بسنجید. در برخی موارد با انتخاب راه میان بر می توان سریع تر به هدف دست یافت. در سایر موارد نیز باید طبق برنامه خود پیش رفته و توجهی به اتفاقات جزئی نکرد زیرا فقط شما را از هدف دور می کند. در رابطه با اهداف خود مصمم اما در رابطه با برنامه ریزی منعطف باشید.
به عقیده من هدف مشخص مهم تر از برنامه معین است. در دوران دانشگاه هدف من کاملا مشخص بود- فارغ التحصیلی در سه ترم- اما برنامه ام دائم در حال تغییر بود. هر روز تکالیف، پروژه و امتحان جدیدی تعیین می شد و من مجبور بودم خودم را با دریایی از فعالیت های در حال تغییر وفق دهم. اگر می خواستم برنامه درازمدتی برای هر ترم داشته باشم در عرض 24 ساعت بیهودگی برنامه خود را نشان می داد.

فقط یک روش برای برنامه ریزی انتخاب کنید.

به جای استفاده از سیستم های پیچیده برنامه ریزی من از قلم و کاغذ برای برنامه ریزی استفاده می کنم. تنها برنامه ای که از آن استفاده می کردم notepad بود که تمام تکالیف و زمان تحویلشان را در آن یادداشت می کردم. خودم را با اولویت بندی آن ها درگیر نمی کردم بلکه نگاهی به لیست انداخته و با توجه به وقت موجودم موردی را انتخاب می کردم. و بعد از انجام، آن را از لیست خط می زدم.
اگر مقاله ای برای نوشتن داشتم که نیازمند 10 ساعت زمان بود، یک جا آن را انجام می دادم و به بخش های کوچک تر تقسیم نمی کردم. پروژه های وقت گیر را نیز آخر هفته انجام می دادم. صبح ها به کتابخانه رفته و پس از انجام تحقیقات لازم به خوابگاه می آمدم و ادامه کار را انجام می دادم تا به انتها برسد. هرگاه به استراحت نیاز داشتم، استراحت می کردم. نوع پروژه و زمان تحویل آن مهم نبود. هر موقع کاری را شروع می کردم بر روی آن متمرکز شده و باید تمامش می کردم.
این کار در صرفه جویی زمان تاثیر زیادی داشت. اولین اثر آن تمرکز عمیق من روی فعالیت هایم بود و باعث می شد تلاش هایم بازدهی بیشتری داشته باشد. معمولا حین تقسیم کار به بخش های کوچک و انجام جداگانه بخش ها، مجبور می شویم برخی مطالب را مجددا مرور کنیم تا بتوانیم کار را ادامه دهیم که در این صورت زمان بیشتری لازم است.
پرداختن به یک کار باعث می شود وقتمان هنگام تغییر کارها تلف نشود. در واقع هر موقع امکان داشته باشد به انجام یکی از تکالیفم می پردازم و فقط همان را دنبال می کنم سپس به کار دیگر می پردازم. بنابراین تکالیف ریاضی ام را یکسره انجام می دادم تا تمام شوند. در این روند ذهنم را فقط درگیر ریاضی، برنامه ریزی، نوشتن یا هنر می کردم و تا زمانی که امکان داشت در آن فاز می ماندم. علاوه بر آن به عقیده من این روند باعث کاهش استرس می شود زیرا مغز درگیر مسائل مختلف نمی شود. وقتی به یک کار می پرداختم فقط بر همان مورد متمرکز شده و به چیزهای دیگر فکر نمی کردم.
شکست دوست شماست!
ادامه دارد…

مقالات مرتبط

بازاریابی به سبک دست فروشان

بازاریابی به سبک دست فروشان

همه ما روزانه مشغول عرضه محصولات یا خدمات خود به دیگران هستیم و برای معرفی و تبلیغ آنها تلاش فراوانی میکنیم.دست فروشان نیزاز این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا خیلی بهتر و حرفه ای تر این کار را انجام میدهند و در مدت زمان کمتر از 1دقیقه شما را بی انکه تصمیمی به خرید

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ و بازاریابی به مناسبت یلدا یلدا به بهانه بلندترین شب سال،به فرصتی مناسب برای بازاریابی و برندینگ تبدیل گشته است، به طوری که شما خواهید دید بیشتر شرکت های خصوصی در تکاپوی و تهیه و تدارک بسته های تبلیغاتی برای مشتریان و شرکای تجاری خود هستند، اگر کمی دوراندیش بوده باشند از یکی دو

نظرات ( 42 )
  1. امیرعلی رضایی
    1395-01-17 at 17:39
    پاسخ

    مرسی از اینکه به موضوع پرداختید چون واقعا پر مخاطبه

  2. شبنم فتاهی
    1395-01-21 at 06:09
    پاسخ

    مرسی مقاله خلاقانه مطرح شده :)))

  3. بهاره عسگری
    1395-01-21 at 13:28
    پاسخ

    مرسی از مقاله خوبتون درباره

  4. پارسا طبیب زاده
    1395-01-21 at 13:32
    پاسخ

    ما حامی شما هستیم،همینطور قوی برید جلو

  5. سپهر عقیلی
    1395-01-21 at 13:36
    پاسخ

    مقالات مرتبط با موضوع بسیار جذاب بود ، خیلی خوشم اومد

  6. رادین پناهی
    1395-01-25 at 09:51
    پاسخ

    مطلبتون درباره رو خیلی دوست داشتم

  7. پیمان ظریف
    1395-01-25 at 10:03
    پاسخ

    تصاویر انتخاب شده برای بخش خیلی خوش آب و رنگن،خسته نباشین

  8. سحر ترکاشوند
    1395-01-26 at 04:20
    پاسخ

    همینجورادامه بدین کارتون عالیه

  9. ژیلا خداپناهی
    1395-01-30 at 04:03
    پاسخ

    نوشتن درمورد خیلی لازمه و خوبه که بیشتر بهش پرداخته شه،ممنونم

  10. ارکیده دهقان
    1395-01-30 at 04:15
    پاسخ

    موفق باشین واقعا تلاش شما در این حوزه ستودنیه

  11. فریبا حسینی
    1395-02-01 at 03:33
    پاسخ

    مرسی مقاله خلاقانه مطرح شده :)))

  12. هوتن رهنما
    1395-02-15 at 15:56
    پاسخ

    پرداختن شما به حوزه باعث شده تا هرروز به دیدن سایتتون عادت کنم

  13. سینا عصار
    1395-02-16 at 19:50
    پاسخ

    مقالات در قسمت خیلی با جزئیات مطرح شده اند،مرسی

  14. دلناز ملایری
    1395-02-27 at 12:44
    پاسخ

    مرسی از اینکه به موضوع پرداختید چون واقعا پر مخاطبه

  15. پرستو امانی
    1395-02-31 at 12:16
    پاسخ

    عنوان مقاله ها در قسمت خیلی باحالن

  16. عرشیا بهبهانی
    1395-02-31 at 12:18
    پاسخ

    مطالب شما در زمینه کارآمد بود خیلی توی کارم ازش استفاده کردم

  17. شهریار فروتن
    1395-03-27 at 13:09
    پاسخ

    وای خدای من ، مقاله بی نظیر بود

  18. هوتن لنکرانی
    1395-03-29 at 07:27
    پاسخ

    ممنونم ازتون بابت زمانی که بیهوده از ما نمیگیرین و توی حداقل زمان ،حداکثر مطالب مفید رو در اختیارمون میذارین

  19. تارا کیانمهر
    1395-03-29 at 18:18
    پاسخ

    لطفا یک مقاله راجع به بذارید

  20. مانی هدایتی
    1395-04-14 at 20:02
    پاسخ

    گلچین مقالاتتون درباره خیلی مفیدن،مرسی از اینکه انقدر دقت به خرج میدین و مقالات رو گزینش میکنین

  21. بردیا عارف
    1395-04-31 at 11:56
    پاسخ

    مقالات خیلی کاربردین،دوستان حتما بخونید

  22. سحر عنایتی
    1395-04-31 at 11:58
    پاسخ

    مقالات در قسمت خیلی با جزئیات مطرح شده اند،مرسی

  23. عادل شاملو
    1395-04-31 at 12:03
    پاسخ

    مقالات خیلی کاربردین،دوستان حتما بخونید

  24. دیبا فهمیده
    1395-05-23 at 07:49
    پاسخ

    محوریت سایت با موضوع خیلی کاربردیه،مرسی

  25. پرنیان وکیلی
    1395-06-01 at 12:13
    پاسخ

    توجه به حوزه از مزیت های سایت شماست،تورو خدا همینجوری ادامه بدین

  26. آرش علیپور
    1395-06-20 at 19:17
    پاسخ

    همینجورادامه بدین کارتون عالیه

  27. ثنا میرباقری
    1395-07-04 at 02:54
    پاسخ

    مقاله نکات کاربردی فراوانی داشت

  28. الهه میرباقری
    1395-07-09 at 06:31
    پاسخ

    مقالات مرتبط با موضوع بسیار جذاب بود ، خیلی خوشم اومد

  29. مجتبی فروتن
    1395-07-09 at 06:37
    پاسخ

    مطلب داخل سایت در مورد خیلی هوشمندانه نوشته شده

  30. نیما ظریف
    1395-07-11 at 01:04
    پاسخ

    نکات کلیدی رو اگه به اشتراک بذارین ممنون میشم

  31. ستایش رضایی
    1395-07-11 at 01:04
    پاسخ

    تعداد مقالات در حوزه رو بیشتر کنید

  32. بابک گل محمدی
    1395-07-11 at 14:27
    پاسخ

    توجه به حوزه از مزیت های سایت شماست،تورو خدا همینجوری ادامه بدین

  33. سیمین رضانژاد
    1395-07-18 at 14:04
    پاسخ

    لطفا راجع به هم مقاله بذارید

  34. دانیال جعفریان
    1395-07-26 at 07:39
    پاسخ

    کارتون بیسته بیسته ;)))))))

  35. زیبا پایدار
    1395-07-26 at 09:45
    پاسخ

    بینطیر و بی رقیب

  36. آرمین سبحانی
    1395-07-28 at 04:54
    پاسخ

    لطفا راجع به هم مقاله بذارید

  37. محمد دانایی فرد
    1395-09-26 at 16:08
    پاسخ

    پست شما با عنوان برام خیلی جذاب بود ، مچکرم

  38. بهاران محمدنژاد
    1395-10-03 at 13:47
    پاسخ

    پرداختن شما به حوزه باعث شده تا هرروز به دیدن سایتتون عادت کنم

  39. مهراب بیگی
    1395-10-20 at 07:39
    پاسخ

    مقالات در قسمت خیلی با جزئیات مطرح شده اند،مرسی

  40. فریبا خدایی
    1395-10-20 at 09:00
    پاسخ

    like دارین زیاااااااد

  41. ترانه حسابی
    1395-10-27 at 07:21
    پاسخ

    میشه مطالبی با موضوعات براتون ارسال کنیم واسه همکاری؟

  42. میلاد صدیق
    1395-10-28 at 12:04
    پاسخ

    من قسمت خیلی دوست دارم

دیدگاهتان را بنویسید:

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.