علت مرگ بازاریابی !

علت مرگ بازاریابی

traditional-marketing-toe-tag

علت مرگ بازاریابی ،وفاداری مشتری است ! اگر به هر راه و روشی که بود بالاخره موفق به کسب سمت مدیریت ارشد بازاریابی در سازمان خودتان شدید،برای خودتان بخاطر این دستاورد، تشویقی مناسب در نظر بگیرید، که واقعاً شایسته این تشویق هم هستید. خوب؟ حالا ضمن پذیرش تبریکات من، از شما تقاضا دارم که مراتب همدردی و تسلیت من را هم پذیرا باشید، چرا که سمت شغلی شما دیگر غیر متداول و قدیمی شده و اگر برای دست یافتن به سمت مدیر ارشد روابط عمومی در کنار داشتن وظایف یک مدیر ارشد بازاریابی تلاش نکنید، مطمئنا دیر زمانی نخواهد کشید که شخص دیگری را جایگزین شما می کنند.

برای یافتن علت مرگ بازاریابی به مثال توجه کنید:به عنوان نمونه می توان به موقعیت و سهم بازار محصولات اپل در کشور های مختلف اشاره بکنیم. با کوچکترین بررسی و مقایسه ای بین محصولات مختلف این شرکت شامل گوشی تلفن آن که تحت عنوان آیفون شناخته می شود و چند نمونه از محصولات جدید آن در بازار که یکی پس از دیگری به بازار معرفی می شوند اما بر خلاف گوشی های آیفون از سهم بازار آنچنانی برخوردار نمی شوند، می توانید به ارزش و جایگاه بازاریابی و روابط عمومی در فروش یک محصول و کسب سهم بازار بالاتر پی ببرید. اگر بطور دقیق تر بخواهم به این موضوع اشاره کنم باید به میزان وفاداری 87% مشتریان به این گوشی های تلفن اشاره کنم. مشتریانی که از این محصول شرکت اپل استفاده می کنند، بطور غریضی قبل از اینکه گوشی آیفون قبلی که در حال استفاده از آن هستند از رنگ و رو بیفتد، به محض مطلع شدن از عرضه مدل جدیدی از گوشی نسبت به ثبت پیش سفارش خود اقدام می کنند. این سطح از وفاداری به شدت بالا در بین گروه اول از این مصرف کننده گان موجب ایجاد اعتماد به نفس در دیگران شده و در نهایت منجر به فروش بیشتر این محصول می شود و بازاریابی موفقی صورت پذیرفته است. به عبارتی می توان می گفت 74.5 میلیون دستگاه از این گوشی ها تنها در طی سه ماه گذشته به فروش رفته است، درعین حال شاید بتوان گفت در سطح شبکه های تلویزیونی و سایت های اینترنتی مختلف هیچ نشانی از تبلیغات این محصول را نمی بینید و بازاریابی از طریق وفاداری مشتری اتفاق افتاد.

loyalty-program-test1

البته باید توجه داشت که هر شرکتی اپل نیست و هر محصولی هم گوشی آیفون و این ایده هم که “اجازه دهید برای بازاریابی، هر محصولی خود معرف خودش باشد هم برای محصول هر شرکتی کارایی ندارد”، اما بطور خلاصه می توان گفت که راه چاره در دنیای امروزی برای هر برندی “تلاش برای عدم تاکید بر شیوه های بازاریابی سنتی و در عوض تمرکز بر موضوع وفاداری است”.از این روست که علت مرگ بازاریابی  را وفاداری مشتری ذکر میکنند.

برای اغلب مردم، کلمه “بازاریابی” فقط و فقط یک معنا دارد و آن هم یک تمرکز تک وجهی بر موضوع فروش محصولات به هر شکل و قیمتی است. اما این رویکرد در دنیایی که شبکه های اجتماعی بلندگویی پر قدرت در اختیار مصرف کننده گان قرار داده است که از لحاظ قدرت با قدرت آن بلندگویی که پیش از این در اختیار بازاریابان بود برابری می کند، دیگر کارساز نیست.

در عوض، در این دوره برای بازاریابی موضوع وفاداری مطرح شده است که نیازمند انتقال ارزش هایی از برند است که مردم خواهان آشنایی با آن هستند. امروزه مصرف کنندگان از انتخاب های بسیار زیادی برخودار هستند و بیش از هر زمانی برند هایی را انتخاب می کنند که بتوانند در مورد آن ارزش یا اعتقادی شخصی را به دیگران انتقال دهند. پس راه چاره برای انتقال ارزش های عمومی و موفقیت در بازاریابی تولید محتوایی اختصاصی و هدفمند برای گروه مشتریان هدف است که نه تنها برند را معرفی کند، بلکه معرفی از مصرف کننده هم باشد.

زمانی که یک مشتری به یک برند وفادار می شود، همواره برای خرید های بعدی خودش هم به آن مراجعه می کند، چرا که در مراجعه به فروشگاه های برند احساسی ناشی از متفاوت بودن نسبت به دیگران در خودش می بیند و اینگونه علت مرگ بازاریابی مطرح میگردد.اصولا مردم در پی یک تعامل مالی همواره در پی کسب مطلوبیت هستند، اما نکته بالاتر و با ارزش تر از این مطلوبیت احساسی ناشی از معنا است. ایجاد وفاداری در مشتری کاری بس سخت تر از بازاریابی و فروش به وی است و نه تنها نیاز به ارزش گذاشتن به مشتری را می طلبد، بلکه نیازمند دوست داشتن وی و داشتن تعاملی دو سویه با وی می باشد.

 

منبع:آی بازاریابی

مقالات مرتبط

هشتگ در لینکداین مجددا فعال شد !

هشتگ در لینکداین مجددا فعال شد !

هشتگ چیست ؟ میدانیم که هشتگ برچسبی است که برای دسته بندی و به اشتراک گزاری پست ها و نظرات درباره موضوع خاصی فراتر از فهرست دوستان در شبکه های اجتماعی به کار میرود.زمانی که کاربر مطلبی را منتشر میکند و همراه آن هشتگ تعریف میکند سایرین با کلیک بر روی هشتگ مربوط میتوانند تمامی

«وبسیما»برترین شرکت طراحی سایت ایران شد

«وبسیما»برترین شرکت طراحی سایت ایران شد

به گزارش اخبار رسمی از روابط عمومی آژانس خلاقیت وبسیما، این مجموعه به عنوان برترین شرکت طراحی سایت ایران در سال ۹۵ برگزیده شد. بر اساس این گزارش، این مجموعه در جشنواره وب 94 هم از مجموعه نمونه کارهای خود، 7 وب سایت از جمله مازلو را در جشنواره شرکت داد که همگی آنها کاندید

نظرات ( 8 )
  1. الهام حسین پور
    1394-07-11 at 16:54
    پاسخ

    لطفا راجع به بازاریابی هم مقاله بذارید

    • شادی پناهی
      1394-07-12 at 07:01
      پاسخ

      محوریت فعالیتمون بازاریابی و فروش هست،حتما تعداد مقالات در این بخش رو افزایش میدیم 😉

  2. رونیا جنتی
    1395-02-07 at 09:51
    پاسخ

    دستتون درد نکنه خیلی سایت مفیدی دارین

  3. عبدالله طبیب زاده
    1395-03-22 at 11:43
    پاسخ

    موضوع علت مرگ بازاریابی رو خیلی قشنگ شفاف سازی کردین،سپاس

  4. رادمهر فتاهی
    1395-03-22 at 12:03
    پاسخ

    چرا به حوزه علت مرگ بازاریابی کمتر توجه کرده اید؟من به شدت به مطالبی با حوزه نیاز دارم

  5. حسین غضنفری
    1395-04-17 at 11:42
    پاسخ

    مقالات مرتبط با موضوع علت مرگ بازاریابی بسیار جذاب بود ، خیلی خوشم اومد

  6. خسرو ضایطی
    1395-06-06 at 13:11
    پاسخ

    پشتکار و تلاشتون قابل ستایش هستش،لطفا در مورد علت مرگ بازاریابی مقالات بیشتری بذارید

  7. شراره عباس زاده
    1395-11-02 at 15:10
    پاسخ

    لطفا به موضوع علت مرگ بازاریابی هم توجه بیشتری کنید

دیدگاهتان را بنویسید:

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.