مقایسه فروشگاههای زنجیره ای رفاه، هایپر و شهروند

مقایسه فروشگاههای زنجیره ای

با کاهش رشد قارچ گونه ی بانکها حال نوبت به فروشگاه های زنجیره ای رسیده است. اکنون باید بررسی کرد که دلیل آن چیست؟ در این مقاله به بررسی علل شکل گیری آن ها و معرفی فعالان در این زمینه میپردازیم.

سرآغاز ایده احداث فروشگاه های زنجیره ای

فروشگاه های زنجیره ای (مایجتاج روزانه) نه تنها در ایران بلکه در تمامی دنیا طرفداران بسیاری دارد. اولین بار در سال 1852 میلادی فروشگاه کوچک به نام بن مارشه توسط فردی به نام بوسیکو با هدف فروش اجناس خرازی و پارچه افتتاح گردید. در ادامه این واحد خرده فروشی مادر فروشگهایی بزرگ شد. به دلیل کاهش آلودگی هوا و همچنین کاهش ترافیک و نظارت راحت تر دولت بر خرده فروشی ها دولت از احداث این گونه فروشگاه ها استقبال کرد. موضوع احداث فروشگاه های زنجیره ای در ایران از سال 1328 با احداث تعاونی مصرف سپه آغاز گردید و تا کنون نه تنها کاهش نیافته بلکه رشد چشم گیری داشته و به طور میانگین در هر ماه شاهد احداث یک فروشگاه از مجموعه فروشگاه های زنجیره ای در نقطه ای از شهر هستیم. در آن زمان به دلیل نا به سامانی های اقتصادی فراوان، دولت پس از فروشگاه های زنجیره ای سپه نسبت به ایجاد فروشگهای رفاه و شهروند نیزعلاقه فراوان نشان داد.

خب ممکن است این سوال پیش بیاید که حال که انقدر راجع به فروشگاه های زنجیره ای صحبت میشود تفاوت این فروشگاه با سایر فروشگاه ها چیست؟ آیا هر فروشگاه بزرگی زنجیره ای خوانده می شود؟ یک فروشگاه زنجیره ای از چندین فروشگاه خرده فروشی تحت مالکیت مشترک و متمرکز تشکیل می شود. وظایف و عملکرد فروشگاه شامل خرید، تبلیغات، اجاره و… توسط واحد فرماندهی یا مدیریت مرکزی کنترل می شود.

خرده فروش ها در این فروشگاه ها کالاهای یکسان با مالکیت انحصاری را ارائه می دهند.اکنون با این توصیح قادر خواهید بودبین فروشگاه ها تمایز قائل شوید و سیاست های هر یک را بشناسید.

فروشگاه های زنجیره ای از نهاد های توزیع در اقتصاد محسوب می شوند و از آنجا که میان مصرف کننده و تولید کننده رابط هستند هر گونه تغییر دررویه ی این دو گروه بر روی عملکرد آنها تاثیر میگذارد.

این فروشگاه ها در اروپا برای هموار کردن شرایط دشوار حاکم در زمان انقلاب صنعتی احداث شدند اما رفته رفته به دلیل سود آوری فراوان برای صاحبان سرمایه در بخش خصوصی دولتمردان را علاقه مند کرد تا افراد را در ساخت و توسعه این فروشگاه ها تشویق کرده و گاهی خود دست به کار شده و متولی ساخت شوند.

 علاوه بر سود آوری فراوان چرا دولتمردان با سرمایه گزاری در احداث فروشگاه های زنجیره ای اعلام میدارند؟

  • آسودگی خیال و فراغ از دغدغه تامین شدن کالاهای مورد نیاز جامعه
  • هدایت تولید اقلام مهم جامعه
  • حذف واسطه های غیر ضروری که در تعیین قیمت نهایی تاثیرفراوان دارند
  • کنترل و نظارت راحت تر بر روی قیمت کالا
  • تسلط بر روی تغیر الگوی مصرف مردم
  • بهبود وضعیت ترافیک و آلودگی هوا (البته شخصا با این مورد خیلی موافق نیستم زیرا عدم توزیع مناسب شعب در برخی مناطق سبب میگردد افراد برای تهیه موارد مصرفی مورد نیازخود از منطقه خود به سایر مناطق سفر درون شهری انجام دهند و ترافیک و ازدحام ایجاد کنند.این مشکلی است که اکنون وجود دارد و امید است با گذشت زمان و احداث شعب در مناطق گوناگون حل شود و شاهد کاهش آلودگی و ترافیک در سطح شهر باشیم)
  • برنامه ریزی بهتر وضعیت اقتصادی

اما این فرصت طلبان موفق کدام ها هستند؟ حال به معرفی شرکت هایی می پردازیم که از این فضای بوجود آمده به خوبی بهره برده اند.

اکنون به معرفی اجمالی آنها می پردازیم که ممکن است نام برخی را حتی تا کنون نشنیده باشید ولی در عرصه اقتصادی حضور داشته و همین الان که شما مشغول مطالعه این مطلب هستید در حال کسب سود هستند. از جمله این فروشگاه ها که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره شد فروشگاه زنجیره ای رفاه است که با شعار مرجع کیفیت و سلامت کالا با استفاده از ابزار نوین الکترونیکی ضمن حمایت از اقتصاد خانواده و کمک به توسعه فرهنگ اقتصاد فعالیت خود را آغازکرد. در کنار آن شاهد فعالیت شهروند هستیم که به پشتوانه شهرداری تهران به ارائه کالا و اجناس مصرفی مردم میپردازد.

در کنار این اسامی قدیمی که توانسته اند خود را تاکنون سرپا نگه دارند با اسامی جدیدی به صورت روزانه آشنا می شوید که مدتی است بر سر زبانها افتاده از جمله: جانبو که شعار آن همیشه قیمت پایین است و به عنوان یک فروشگاه تخصصی روی برندینگ و جایگاه خود کار کرده است. در کنار آن فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش با پشتوانه هلدینگ گلرنگ ، هفت با نام تجاری اوشانک با پشتوانه گروه تجاری گلستان ،فروشگاه زنجیره ای فزنا تنها در تهران-کرج.

فروشگاه خونه به خونه با شعار حذف سفرهای درون شهری با افتتاح 20شعبه و …

اما نام های دیگری نیز به گوش میرسد که چیزی از رفاه و شهروند کم ندارند؛هایپراستار و هایپرمی!

برتری هایپراستار و هایپرمی

این دو به رغم جدید بودنشان برندینگ فوق العاده ای نسبت به سایر فروشگاه های زنجیره ای داشته اند و توانسته اند خود را در دل مردم جا کنند. تا آنجا که بسیاری از افراد به جای آنکه بگویند می روم خرید می گویند می روم هایپر.

فاکتوربسیارمهمی که هایپرها توانسته اند رعایت کنند و بین خود و سایرین وجه تمایز ایجاد کنند هدف گذاری درست برروی جامعه هدف مناسب و انجام اقدامات لازم برای جلب توجه این مخاطبین است.

هایپر استار برروی جامعه هدف B (درآمد متوسط) و هایپرمی  Bو A (درآمد بالا و متوسط) متمرکز شده است. این هدف گذاری مشخص باعث راحتی در طراحی فروشگاه و انتخاب مناطق برای احداث فروشگاه برای این دو شده است. هنگام ورود به هریک از این فروشگاه ها هارمونی خاصی را میان محصولات موجود و مخاطب هدف مشاهده می شود. این دقت آنها برای سود آوری خودشان بسیار مهم بوده بلکه رضایت مشتری را نیز در پی داشته و خریداران با لبخند رضایت از درب این فروشگاه ها خارج می شوند. بر روی وفاداری مشتری تاثیر بسزایی داشته و حضور آنها یکباره نخواهد بود.

این فروشگاه ها (هایپرمی و هایپراستار) تلاش می کنند تا با بهره گیری از تکنولوژی های به روز، خرید را برای مشتری آسان تر کنند و هم گام با فروشگاه های بین المللی پیش بروند و با سایر رقبای خود تمایز ایجاد کنند.

توجه ویژه به داشتن سایتی زیبا، چیدمان زیبا و متناسب با مخاطبین هدف ، محصولات قابل ارائه در فروشگاه و… فاکتورهایی هستند که هایپرمی و هایپر استار به آنها دقت فراوان داشته اند.

حضور این چنین فعالان اقتصادی در بازارایران باعث مسرت است. به این امید که انگیزه برای سایرین جهت شروع ایده های در ذهنشان باشند. کافیست آغاز کنید، مهم نیست که چگونه اید، مهم این است که چگونه می مانید. این افراد با وجود فروشگاه های قدرتمند و قدیمی تری مانند رفاه و شهروند نه تنها نتنرسیدند بلکه آنها را عبرت خود قرار داده و با شناسایی ضعف هایشان توانسته اند بهتر از رقیبشان شوند.

نوشته شده توسط: شادی پناهی

مقالات مرتبط

بازاریابی به سبک دست فروشان

بازاریابی به سبک دست فروشان

همه ما روزانه مشغول عرضه محصولات یا خدمات خود به دیگران هستیم و برای معرفی و تبلیغ آنها تلاش فراوانی میکنیم.دست فروشان نیزاز این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا خیلی بهتر و حرفه ای تر این کار را انجام میدهند و در مدت زمان کمتر از 1دقیقه شما را بی انکه تصمیمی به خرید

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ به سبک یلدا

برندینگ و بازاریابی به مناسبت یلدا یلدا به بهانه بلندترین شب سال،به فرصتی مناسب برای بازاریابی و برندینگ تبدیل گشته است، به طوری که شما خواهید دید بیشتر شرکت های خصوصی در تکاپوی و تهیه و تدارک بسته های تبلیغاتی برای مشتریان و شرکای تجاری خود هستند، اگر کمی دوراندیش بوده باشند از یکی دو

نظرات ( 60 )
  1. احسان میرباقری
    1395-08-17 at 06:51
    پاسخ

    قوی شروع کردین لطفا تا آخرهم همینطور بمونید

  2. بیتا علیدوست
    1395-08-17 at 13:55
    پاسخ

    خوبه که به کاربردی بودن مطالبتون توجه میکنید،لذت میبریم از دنبال کردنتون

  3. الناز خاموشی
    1395-08-26 at 08:03
    پاسخ

    درست همون چیزی که مدتها دنبالش بودم ;))) ;))) ;)))

  4. داریوش ضایطی
    1395-08-29 at 06:52
    پاسخ

    لطفا به موضوع هم توجه بیشتری کنید

  5. مهران امیرزاده
    1395-09-05 at 21:13
    پاسخ

    همه چیز عالی،خسته نباشین

  6. اشکان صدیقی
    1395-09-06 at 12:11
    پاسخ

    مطالبتون در مورد خیلی مفید بود

  7. رامش بیگی
    1395-09-07 at 12:46
    پاسخ

    مقاله در مورد کم دارید لطفا بیشتر بذارین

  8. یاسمن راسخ
    1395-09-09 at 10:05
    پاسخ

    مقالاتی با موضوع تعدادشان کم است لطفا بیشترشان کنید

  9. بهروز عباسی
    1395-09-11 at 19:39
    پاسخ

    مطالبتون در مورد خیلی مفید بود

  10. سوزان امانی جو
    1395-09-12 at 10:52
    پاسخ

    با تشکر از زحماتتون،مطالب مربوط به فوق العاده بود

  11. رهام علی پور
    1395-09-14 at 13:08
    پاسخ

    مرسی از مقاله خوبتون درباره

  12. صبا خمسه
    1395-09-14 at 15:06
    پاسخ

    مقاله با مضمون اگه دارین بذارید

  13. شراره عقیلی
    1395-09-14 at 15:12
    پاسخ

    مقاله در مورد کم دارید لطفا بیشتر بذارین

  14. بهسا شایانی
    1395-09-14 at 15:12
    پاسخ

    ممنونم ازتون بابت زمانی که بیهوده از ما نمیگیرین و توی حداقل زمان ،حداکثر مطالب مفید رو در اختیارمون میذارین

  15. سحر سپه وند
    1395-09-14 at 15:12
    پاسخ

    چطوری میتونم در زمینه باهاتون همکاری کنم

  16. سامان معروف
    1395-09-14 at 15:12
    پاسخ

    مقالات مرتبط با موضوع بسیار جذاب بود ، خیلی خوشم اومد

  17. سارا خاتمی
    1395-09-14 at 15:12
    پاسخ

    حیف که زودتر از این با سایتتون اشنا نشدم :((( مرسی شما خیلی خوبین

  18. شهره شبستری
    1395-09-14 at 15:12
    پاسخ

    مقاله اگر نکات جزئی تری رو قید کنین بهتره

  19. پارمیدا عارف نیا
    1395-09-16 at 18:26
    پاسخ

    مطالبتون در مورد خیلی مفید بود

  20. زیبا جنتی
    1395-09-18 at 09:32
    پاسخ

    میشه مقاله با موضوعات هم بذارید

  21. بابک عباسی
    1395-09-18 at 13:59
    پاسخ

    مقالاتی با موضوع تعدادشان کم است لطفا بیشترشان کنید

  22. ارغوان گنجی
    1395-09-19 at 07:37
    پاسخ

    مقالات خیلی کاربردین،دوستان حتما بخونید

  23. رضا خاموشیان
    1395-09-19 at 15:09
    پاسخ

    همه چیز عالی،خسته نباشین

  24. پاییز هاشمی
    1395-09-19 at 17:33
    پاسخ

    در زمینه قادر به همکاری باشماهستم،چطوری میتونم اقدام کنم؟

  25. سورنا تهرانی
    1395-09-19 at 22:33
    پاسخ

    خیلی به کارم اومد این مطلبتون،مرسی

  26. چکاوک دهقان
    1395-09-21 at 08:27
    پاسخ

    محوریت سایت با موضوع خیلی کاربردیه،مرسی

  27. سپیده درگاهی
    1395-09-21 at 08:27
    پاسخ

    مرسی از مقاله خوبتون درباره

  28. رادین حسابی
    1395-09-21 at 08:38
    پاسخ

    مطلب داخل سایت در مورد خیلی هوشمندانه نوشته شده

  29. کتایون هاشم زاده
    1395-09-21 at 15:58
    پاسخ

    لطفا یک مقاله راجع به بذارید

  30. رهام کیانمهر
    1395-09-22 at 02:41
    پاسخ

    آفررررررین داره کارتون

  31. رامش خیابانی
    1395-09-22 at 06:50
    پاسخ

    تصاویر انتخاب شده برای بخش خیلی خوش آب و رنگن،خسته نباشین

  32. حلیا پرهامی
    1395-09-22 at 11:03
    پاسخ

    دستتون درد نکنه خیلی سایت مفیدی دارین

  33. هستی سیف زاده
    1395-09-22 at 19:28
    پاسخ

    مرسی که محتوای خوب واسمون آماده میکنین

  34. رامش حکیمی
    1395-09-23 at 05:51
    پاسخ

    مطلب داخل سایت در مورد خیلی هوشمندانه نوشته شده

  35. پریچهر چنگیزی
    1395-09-23 at 14:16
    پاسخ

    مطالبتون در مورد خیلی مفید بود

  36. پیمان عبدالملکی
    1395-09-24 at 06:48
    پاسخ

    کارتون بیسته بیسته ;)))))))

  37. بهروز خراسانی
    1395-09-24 at 16:25
    پاسخ

    حیف که زودتر از این با سایتتون اشنا نشدم :((( مرسی شما خیلی خوبین

  38. شراره فرجی
    1395-09-27 at 19:14
    پاسخ

    وای خدای من ، مقاله بی نظیر بود

  39. شهناز عراقی
    1395-09-27 at 19:15
    پاسخ

    میشه مطالبی با موضوعات براتون ارسال کنیم واسه همکاری؟

  40. کامیار مرادخانی
    1395-09-27 at 19:15
    پاسخ

    ذکاوتتون درمورد نوشتن مقاله در زمینه بسیار هوشمندانه بود

  41. پرستو مقدم
    1395-10-02 at 13:24
    پاسخ

    محوریت سایت با موضوع خیلی کاربردیه،مرسی

  42. رادمهر داور
    1395-10-11 at 16:07
    پاسخ

    کارتون حرف نداره ، ممنون

  43. الینا صدیق
    1395-10-13 at 13:28
    پاسخ

    موضوع رو خیلی قشنگ شفاف سازی کردین،سپاس

  44. روزبه دستغیب
    1395-10-13 at 14:04
    پاسخ

    مطلبتون درباره رو خیلی دوست داشتم

  45. امیر حسین راوندی
    1395-10-13 at 18:06
    پاسخ

    دوستان عزیز مقاله بهتون پیشنهاد میدم،ازدست ندید

  46. سودابه نعمت زاده
    1395-10-13 at 18:15
    پاسخ

    لطفا یک مقاله راجع به بذارید

  47. شروین شیرازی
    1395-10-13 at 18:37
    پاسخ

    توجه به حوزه از مزیت های سایت شماست،تورو خدا همینجوری ادامه بدین

  48. شیما علیزاده
    1395-10-13 at 18:40
    پاسخ

    پرداختن شما به حوزه باعث شده تا هرروز به دیدن سایتتون عادت کنم

  49. رادین مقدم
    1395-10-13 at 18:40
    پاسخ

    ممنونم ازتون بابت زمانی که بیهوده از ما نمیگیرین و توی حداقل زمان ،حداکثر مطالب مفید رو در اختیارمون میذارین

  50. پارسا رضازاده
    1395-10-15 at 20:54
    پاسخ

    لطفا راجع به هم مقاله بذارید

  51. پوران گل محمدی
    1395-10-19 at 16:02
    پاسخ

    توجه به حوزه از مزیت های سایت شماست،تورو خدا همینجوری ادامه بدین

  52. بردیا حسین نژاد
    1395-10-20 at 11:38
    پاسخ

    کارتون حرف نداره ، ممنون

  53. سرور فنایی
    1395-10-22 at 10:46
    پاسخ

    موضوع بسیار جذاب بود

  54. زیبا شبستری
    1395-10-24 at 09:27
    پاسخ

    مقاله اگر نکات جزئی تری رو قید کنین بهتره

  55. بهناز عباس زاده
    1395-10-24 at 18:32
    پاسخ

    تصاویر انتخاب شده برای بخش خیلی خوش آب و رنگن،خسته نباشین

  56. سینا ضایطی
    1395-10-24 at 20:25
    پاسخ

    لطفا در مورد هم مطلب بذارین

  57. سامان رضامنش
    1395-10-27 at 14:04
    پاسخ

    آفررررررین داره کارتون

  58. عرشیا طالقانی
    1395-10-29 at 10:17
    پاسخ

    لطفا در مورد هم مطلب بذارین

  59. پیمانه علی آبادی
    1395-10-29 at 18:28
    پاسخ

    وای خدای من ، مقاله بی نظیر بود

  60. پدرام رضازاده
    1395-10-29 at 18:29
    پاسخ

    کارتون بیسته بیسته ;)))))))

دیدگاهتان را بنویسید:

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.